Historien om KFL: Fra kompisgjeng til supporter-gigant

Foran norsk fotballs største klassiker på lørdag unner vi oss et tilbakeblikk på hvordan Kanari-Fansen gikk fra å være en kompisgjeng til å bli en supporter-gigant.

Annonse:

3. desember 1992 ble «Kanari-Fansen Lillestrøm» stiftet i kjelleren hjemme hos Kent Dysterud i Baglergata. Den snart 27 år gamle reisen har vært både humpete og imponerende, preget av oppturer og nedturer, men en ting er sikkert: Kanari-Fansen er en av Fotball-Norges aller sterkeste supportergrupper.

Her kan du kjøpe billett til lørdagens kamp mellom RBK og LSK!

Det startet med «gutta under TV-bua» på den gamle ståtribunen. Etter hvert ble det – noe ufrivillig – til «Bøffelberget». Men etter billettkaoset i forbindelse med cupfinalen mot Rosenborg i 1992, tok sterke supporterkrefter tak og stiftet Kanari-Fansen.

Det skjedde i kjelleren i barndomshjemmet til Kent Dysterud. Et knippe ivrige LSK-tilhengere gikk i bresjen og organiserte supportervirksomheten. Inspirert av Hammarby og «Bajen Fans» foreslo Arild Myklebust navnet «Kanari-Fansen Lillestrøm». Dysterud ble supporterklubbens første leder, og nesten 27 år senere er «Kanari-Fansen» det samlende navnet på et unikt supportermiljø.

- Det er ingen av oss som husker eksakt hvem som var i kjellerstua da vi fant ut at vi skulle hete Kanari-Fansen, men det var mye møtevirksomhet hjemme i Baglergata. Vi fikk 600 billetter som skulle selges til cupfinalen i 1992, uten at det var noe system på det. Og det skled ut da trøndere plutselig endte opp med å kjøpe noen av billettene. Jeg husker at jeg satt med alle pengene etter billettsalget hjemme hos meg, og Arild Myklebust mimrer fortsatt om hvor redd jeg var for å miste de pengene. I etterkant av cupfinalen fant vi ut at vi måtte gjøre det hele mer organisert. Vi kunne ikke bare være en gjeng som ringte rundt for å få med folk på borteturer, forteller Kent Dysterud.

Arild Myklebust, som opp gjennom årene har rekruttert et stort antall LSK-supportere, er klar på at forløperen til Kanari-Fansen startet med de som sto under TV-bua på den gamle ståtribunen.

- Vi var en gjeng som begynte å stå der i 1987 eller 1988, og vi kalte oss bare «gutta under TV-bua». Jeg husker at David Hay skrev i LSK-Posten i 1989 at han spesielt ville takke «gutta under TV-bua» for støtten. Det var jo en legendarisk tid med det som i dag kan kalles mange politisk ukorrekte sanger. I 1990 omtalte Dagbladet oss plutselig som «Bøffelberget» i forbindelse med Rosenborg-kampen på Åråsen. Selv om vi aldri hadde kalt oss det, så ble «Bøffelberget» et innarbeidet navn. Men vi ville bort fra det navnet og ønsket å organisere oss, og det hele ble bestemt hjemme i Baglergata hos Kent Dysterud, minnes Arild Myklebust.

Supporterkulturen vokste seg markant sterkere utover 1990-tallet, ikke minst med noen intense oppgjør mot Rosenborg som skapte et voldsomt trykk, og før 1999-sesongen ble Kanarifeltet innviet på Åråsen da den gamle ståtribunen ble revet. Veksten fortsatte inn i det nye årtusenet og kulminerte med toppåret 2007 – da LSK vant cupfinalen og lenge kjempet om seriegullet med et publikumssnitt på rekordhøye 9018.

- Den store eksplosjonen kom i 2005 med Uwe Rösler. Publikumstallene gikk til værs, det var sportslig fremgang, og vi var først ute med tromme på tribunen mot Rosenborg det året. Da ble også de på sittetribunen en del av Kanari-Fansen. Så har det vært hardt de siste 12 årene med et lag som stort sett ikke har vært på øvre halvdel. Men vi må ikke glemme at vi har hatt to store oppturer med cupfinalene i 2007 og 2017. Cupfinalen i 2005 var også en stor happening – med Jahn Teigen som sang halve «Optimist» før han gikk av scenen i cupfinaleteltet, melder Myklebust.

- Fra 2005 og til 2007 var det helt vilt med over 5000 medlemmer. Du måtte være tidlig på Åråsen for å få plass mot Vålerenga og Rosenborg den gangen. Det var en herlig tid. For å komme dit igjen tror jeg vi må være blant topp 6 over tid. Det holder ikke med en 5. plass ett år. Det er utrolig mange folk som sitter hjemme. Men jeg går på kamp fordi jeg er glad i Lillestrøm Sportsklubb – ferdig! Og jeg hadde håpet at enda flere gjorde det samme, sier Kent Dysterud.

Dagens leder i Kanari-Fansen, Tony Johansen, satt også i styret i gullperioden for 12-14 år siden.

- Generelt var det et voldsomt publikumsløft i norsk fotball på den tiden, og det var da vi gjorde stilforandringen på tribunen med tromme på Kanarifeltet og på borteturene. Da var det ekstremt mange på feltet. Så ble det litt voksesmerter, med litt mer ultras-preg på tribunen, bråket med utestengelser i 2008 og splittelse blant fansen. De siste årene har det vært et fruktbart og godt samarbeid mellom alle parter, sier Tony Johansen.

Supporterbråk og utestengelser er også en del av historien, men det lar vi ligge her. På den positive siden har Kanari-Fansen engasjert seg i innsamlingsaksjoner, og «Junioraksjonen» er en frittstående gruppe med LSK-fans som jobber for å få flere barn, unge og vanskeligstilte på kamper med LSK i Eliteserien og LSK Kvinner i Toppserien.

Cupfinalen i 2017 ble en etterlengtet opptur for klubbens mange tilhengere, og viste hvor stort publikumspotensial LSK har. Tony Johansen er overbevist om at interessen vil eksplodere den dagen Lillestrøm igjen kjemper i toppen av Eliteserien.

- Den dagen vi er i toppen kommer det til å bli kaos på en positiv måte. Det er bare å se på cupfinalen der over 10 000 supportere står og hopper så voldsomt at kommentatoren sier at det føles som om tribunen revner. Og da vi kjørte over Vålerenga både på banen og på tribunen på Intility, sier Tony Johansen.

- Hva tror du publikumssnittet blir på Åråsen hvis man er med i gullkampen gjennom en hel sesong?

- Dæven, da tror jeg vi snakker et snitt på 9000-10 000 tilskuere. Og det vil være billettangst på veldig mange kamper. Men også i år ligger vi an til en liten økning på publikumstallene hvis vi klarer å engasjere folk til de viktige kampene til høsten. Hjemmekampen mot Vålerenga i slutten av oktober blir selvsagt noe helt spesielt. Den kampen tipper jeg vi klarer å selge ut på forhånd, svarer Johansen.

De siste to sesongene har også supportere og klubb jobbet sammen mot enkelte satsningskamper der man mobiliserer for å fylle tribunene. Vålerenga-kampen i fjor ble en publikumssuksess med over 10 000 tilskuere for første gang på Åråsen siden 2014.

Nå venter en rekke godbiter med blant annet lørdagens klassiker mot Rosenborg, kommunekamp mot Kristiansund og derby mot Vålerenga.

- Den mobiliseringen til enkeltkamper er veldig viktig. På match skal det være synging og trøkk. Det skal være lov med litt galskap. Og vi må ikke glemme at vi kanskje er den største supportergruppa i Norden utenom de store byene. Det er litt spesielt, sier Arild Myklebust.

Annonse fra Eliteserien: